Organizační část > | Důležité stránky |
Způsob varování a informování obyvatelstva |
Veřejný havarijní informační systém zahrnuje: •rozhlas a televize •telefony •sirény (prostřednictvím IZS) •mobilní megafony (prostřednictvím Policie ČR, městské policie) •hlídkovou službu Obyvatelstvo je v případě hrozby nebo vzniku mimořádné události varováno varovným signálem "Všeobecná výstraha". Tento signál je vyhlašován kolísavým tónem sirény po dobu 140 vteřin a může zaznít třikrát po sobě v cca tříminutových intervalech. Obyvatelstvo je následně informováno např. rozhlasem, televizí, místním rozhlasem, tzv. mluvícími sirénami, vozidly složek integrovaného záchranného systému nebo jiným způsobem o tom, co se stalo a co se má v takovém případě dělat. Kromě varovného signálu "Všeobecná výstraha" existuje v České republice také signál "Požární poplach". Tento signál je vyhlašován přerušovaným tónem sirény po dobu 1 minuty (25 vteřin trvalý tón, 10 vteřin přestávka, 25 vteřin trvalý tón). Vyhlašuje se za účelem svolání jednotek požární ochrany. Signál "Požární poplach" vyhlašovaný elektronickou sirénou napodobuje hlas trubky troubící tón "HO-ŘÍ", "HO-ŘÍ" - po dobu jedné minuty. Ověřování provozuschopnosti systému varování a vyrozumění se provádí zpravidla každou první středu v měsíci ve 12 hodin akustickou zkouškou koncových prvků varování zkušebním tónem (nepřerušovaný tón sirény po dobu 140 vteřin). O této skutečnosti jsou obyvatelé informováni hromadnými informačními prostředky. Zdroj: Portál veřejné správy
Další informování bude zprávou v rozhlase, televizi, tisku, hlášením místního rozhlasu, pojízdného rozhlasového vozu, policií a HZS a osobně spoluobčany. Je třeba dodržovat následují zásady:•respektovat a snažit se získat informace z oficiálních zdrojů (rozhlas, televize, rozhlasový vůz, vyhláška obecního úřadu, pokyny zaměstnavatele a podobně) •nerozšiřovat poplašné a neověřené zprávy •varovat ostatní ohrožené osoby ve svém nejbližším okolí •netelefonovat zbytečně – telefonní síť je v situacích ohrožení přetížena •nepodceňovat vzniklou situaci •pomáhat sousedům, zejména starým, nemocným a nemohoucím lidem •nejdříve zachraňovat lidské životy a zdraví, pak zachraňovat majetek •uposlechnout pokynů pracovníků záchranných složek, orgánů státní správy a samosprávy
Rozmístění hlásičů místních informačních systémů evidovaných v POVIS je možné zobrazit na mapě, jejich souhrnné údaje ve výpisu z databáze pro správní území: Nová Ves |
Soubor: c_varovani_obyvatel.htm