<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Úvodní stránka] Organizační část > Organizace povodňové ochrany > Struktura povodňové služby |
Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány, které ve své územní působnosti plně odpovídají za organizaci povodňové služby, řídí, koordinují a kontrolují činnosti ostatních účastníků ochrany před povodněmi.
Ochranu před povodněmi zabezpečují tyto povodňové orgány:
mimo povodeň
•orgány obcí (měst);
•městské (obecní) úřady obcí s rozšířenou působností, odbory životního prostředí;
•krajské úřady;
•Ministerstvo životního prostředí; zabezpečení přípravy záchranných prací přísluší Ministerstvu vnitra;
v době povodně
•povodňové orgány (komise) obcí;
•povodňové orgány (komise) obcí s rozšířenou působností;
Povodňovou komisi obce (města) zřizuje obecní (městská) rada k plnění úkolů uložených předpisy o ochraně před povodněmi, je-li v jejich územních obvodech možnost povodní. Povodňová komise obce (města) je podřízena povodňovému orgánu (komisi) obce s rozšířenou působností.
Pokud při povodni převezme řízení ochrany povodňová komise obce s rozšířenou působností, provádí povodňová komise obce (města) vlastní opatření v koordinaci a podle pokynů komise obce s rozšířenou působností a svého povodňového plánu.
Povodňovou komisi obce s rozšířenou působností zřizuje starosta obce s rozšířenou působností a je jejím předsedou. Další členy komise jmenuje z pracovníků úřadu a zástupců orgánů a organizací, které jsou způsobilé k provádění opatření, popřípadě pomoci při ochraně před povodněmi. Povodňový orgán (komise) obce s rozšířenou působností je podřízen povodňovému orgánu (komisi) kraje.
Pokud dojde k vyhlášení krizového stavu dle zákona č. 240/2000 Sb., přejímá řízení ochrany před povodněmi orgán, který je k tomu podle tohoto zákona příslušný. V případě velkých povodní (viz. 08/2002) přebírá povodňovou ochranu krizový štáb kraje.
Kromě povodňových orgánů všech stupňů jsou dalšími účastníky povodňové ochrany v Statutárním městě Liberci zejména:
•Český hydrometeorologický ústav, oddělení hydrologických informací a pobočka Ústí nad Labem zabezpečující předpovědní povodňovou službu, podle současného stavu zpravidla přes HZS Libereckého kraje, případně přes správce významných vodních toků.
•Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území.
•Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích.
•Hasičské záchranné sbory.
•Složky Policie České republiky, okresní ředitelství, obvodní oddělení.
•Městská policie.
•Územní pracoviště krajské hygienické služby.
•Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.
Přehled povinností jednotlivých subjektů je uveden v zákoně č. 254/2001 Sb. (vodní zákon).
Zapojení ostatních účastníků ochrany před povodněmi závisí na charakteru povodňové situace a místních podmínkách.
Zástupci nejdůležitějších subjektů jsou členy příslušné povodňové komise.
V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu nebo jinými opatřeními podle obecně závazných právních předpisů.
V době povodně mohou povodňové orgány činit opatření a vydávat příkazy na ochranu před povodněmi. Tyto příkazy nejsou rozhodnutími podle správního řádu.
Orgány státní správy a jiné orgány jsou povinny povodňovým orgánům pomáhat při zajišťování ochrany před povodněmi.
Kontaktní údaje povodňových komisí a důležitých organizací jsou v samostatné kapitole.
stránka c_org_opo_struktura.htm aktualizována: 03.01.2024, publikována: 17.09.2024